Blommarna svajar i vinden, solen lyser på himlen

Hejsan

Nu sitter jag i skolan och håller på att skriva på scenen jag berättade om tidigare. Kom faktiskt på en idé tillslut. Min scen kommer handla om Alma fjorton år och hennes känslor för hennes föräldrars skiljsmässa. Varför jag just valde att arbeta med en sådan scen är för att jag vill träna på att visa starka känslor med ögonen och kroppen och inte fokusera så mycket på dialoger.



Annars idag har jag gjort en "prata", för er som inte riktigt vet vad det är och vad det används till ska jag försöka förklara. En prata är när man filmar sig själv när man under två tre minuter berättar om vem man är och vad man har för erfarenheter. Man kan använda en "prata" för att till exempel söka en roll i en film eller pjäs. Ibland får man även göra en slags prata live när man går på audition och då sitter oftast en jury och ställer frågor som du ska besvara. 



Jag tycker det var lite läskigt att sitta där och berätta om mig själv eftersom det blir en så onaturlig situation, när man ska titta in i kameran och har lampor i ögonen. Dessutom satt våran lärare där helt tyst, så vi fick komma på allt vi skulle säga själva. Eftersom man inte vet hur lång tid man har på sig försöker man ju få med allt och då pratar man oftast rätt fort, vilket hände mig. Så imorgon ska jag testa igen, det är ju bra träning för framtiden och hur mer man gör det desto naturligare känns det. Även fast det känns rätt konstigt att sitta och prata om sig själv när ingen är där.



Nu ska jag nog börja dra mig hemåt, får se om jag tränar ikväll. Bussarna går rätt dåligt och kommer hem så sent om jag ska ta den sena bussen. Aja annars ska jag nog och simma imorgon eller springa, får se hur kallt det är och vad jag är mest sugen på.


Kommentarer
Postat av: Lena

Jätte bra att ni får träna på situationer som kan uppstå när ni söker jobb.

2012-02-07 @ 17:59:05

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Vad händer nästa gång?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0