Svar på fråga

Fråga:

Hej! Jag är en mycket nyfiken flicka från din hemstad Luleå som undrar en del eftersom att jag kommer att gå gymnasiet ner mot göteborgtrakten. Får man någo sorts av bidrag av skolan/kommunen? Hur är det med boende? Får man bo på internat? Eller, skulle du kunna berätta lite om din flytt och allt så att jag förstår? För det hade hjälpt mig jätte mycket!<3

Svar på diana frågor:
Ja man kan ansöka om ett inackorderingsbidrag om skolan du ska gå anses som en utbilning du inte kan få i Luleå, eller om det är en friskola, men då får du ersättning från CSN. Boende är olika från skola till skola, på den utbildningen jag går på måste vi fixa vårt boende på egen hand, medan vissa som du nämnde har internat eller liknande, där man bor tillsammans. Hur som helst tror jag det kommer gå bra, om det känns ensamt att bo själv kan du till exempel vara inneboende eller dela med någon.

Under mitt första år delade jag en lägenhet med en i min klass, jag hade aldrig tröffat henne tidigare eller ens pratat med henne i telefon. Vi konstaterade båda två att vi verkligen inte gillade dansbands musik och med det sagt flyttade vi ihop. Det var väldigt roligt att bo tillsammans med någon och vi blev väldigt tajta<3 Jag kan rekomendera att bo tillsammans  med någon första året, eftersom det kan bli lite ensamt att bo själv. Men det är samtidigt viktigt att du kan stå ut med människan om ni ska vara så tätt inpå varandra, men det vet man ju aldrig innan man testat, jag hade riktigt tur. Det som är viktigt att tänka på om du ska bo själv är att skaffa dig många vänner som blir som din familj, för alla behöver det, tro mig. Om du lyckas få nära vänner och rätt utbilning kommer allt gå lysande, det lovar jag.

Om du vill veta mer om hur du ska gå till väga med flytten och sånt, eller hur det känns med allt, så tycker jag du ska fortsätta läsa bloggen och skriv gärna fler frågor, så ska jag svara så gott jag kan. Jag kanske till och med vet vem du är och kan visa dig till någon att prata med.

Kram Emma<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Vad händer nästa gång?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0